Monday, April 9, 2007

Maimuta din Zanzibar

Cand am ajuns in Zanzibar nu stiam ca o sa gasesc in padurea Jozani, (cunoscuta si ca "monkey forest"), ultimele 1500 de maimute dintr-o specie amenintata cu disparitia, numita RED COLOBUS. Izolate in aceasta zona din Africa de peste 1000 de ani, maimutele au dezvoltat niste obiceiuri pentru care merita sa facem tot posibilul sa le protejam.


Uimirea cea mai mare mi-a fost data cand l-am intrebat pe supraveghetor daca pot sa le ating. Raspunsul lui a fost, bineinteles, "NU", dar motivul pentru care nu aveam voie sa pun mana pe ele era cu totul altul decat cel pe care mi-l imaginasem eu si anume sa nu ma muste, sa nu imi dea vreo boala africana, sa nu ma sperii etc. Cauza era SA NU LE IMBOLNAVESC EU PE ELE!

Omul este principala amenintare si cel mai aprig dusman al maimutelor colobus.

Nu vizitati aceasta zona daca stiti ca suferiti de vreo boala, fie si numai o gripa sau o raceala usoara. Cele mai multe maimute au pierit din cauza sensibilitatii lor ridicate la bolile oamenilor.


Cea mai izbitoare trasatura este coafura lor "punk", cu un smoc de par alb care le inconjoara fata. "RED" este blana de pe spate si de pe coada lunga. Traiesc in grupuri de pana la 50 de indivizi. Masculii sunt doar cativa, predomina femelele si puii. Pe acestia din urma ii poti recunoaste dupa blana neagra de pe spate, care incepe sa capete nuante rosiatice abia dupa primele 6 luni de viata.

La un moment dat, am auzit niste strigate ascutite si toate maimutele au inceput sa sara dintr-un copac in altul. Asta e semnul pe care il dau masculii, cand decid sa caute hrana in alte zone. O maimutica, in goana ei din creanga in creanga, s-a agatat de piciorul meu, confundandu-ma cu o tulpina.

In limba originara din Zanzibar, Kiswahili, maimuta este cunoscuta sub numele kima punju, in traducere "maimuta otravitoare", cu referinta la un gen de otrava folosita de catre vrajitorii din zona. Localnicii cred ca atunci cand o maimuta se hraneste intr-un loc din padure, copacii si plantatiile din jur mor. De asemenea, se zice ca un caine care a mancat o maimuta colobus isi va pierde brusc toata blana.
Sunt singurele maimute din Asia care nu pot deveni animale de casa, din cauza mirosului lor foarte puternic.

No comments: